واقعه غدیر برای مردم آن زمان و هرکسی که درطول زمان ها آن را می شنود فوق العاده است و یقیناً تاثیرهای ناخواسته ای برجامعه و افکار مردم و خط سیر آنان خواهد گذاشت.این اثرات غیر ازاهدافی است که در متن خطابه پیامبر(ص) و قبل و بعد از آن به صراحت ذکرشده است. غدیر حق همه انسانهاغدیر روز همه انسانیت?و رمز یکپارچگی مسلمین است.هیچ روزی مثل آنروز?مسلمین تحت پرچمی واحدجمع نبودند.انسانیت روزخود را قبل و بعد از آن ندیده?و فقط آنروزدیده است.آنروز آرزوهای نهایی انسان بیان شده و هدف انسانیت مشخص گردیده.آنانکه آنروز راضایع کردند?حق انسانیت راضایع کردند و حق میلیاردهابشررانادیده گرفتند. غدیر آسودگی خاطر پیامبر رنجدیده آیا از انتخاب پیامبر(ص) می شود گذشت؟با توجه به اینکه پیامبر(ص)امیرالمؤمنین(ع) راتعیین کرده اند?چگونه جرأت می کنیم فرد دیگری را مطرح کنیم؟ این به معنای اهانت به پیامبر(ص)و مناقشه درجهت تعیین آن حضرت است.گویا کسی بگوید:با وجود شخصی ارجح?علی(ع)راتعیین نموده?و اینکار رابه خاطرخویشاوندی انجام داده است.قطعاًهیچ مسلمانی چنین جرأتی به خود نمی دهد! قضاوت بیطرفانه درباره غدیراگرکسی-حتی اگرمسلمان نباشد-بیطرفانه و فقط به عنوان یک ماجرای تاریخی?مجموع این واقعه رامطالعه کند?چه قضاوتی خواهدداشت؟ نه تنها درجنبه ولایت بلکه به عنوان یک فکرسیاسی اسلام?خداوند برای پیامبرش چه سیاست حساب شده و دقیقی را آماده کرده?که به بهترین وجهی جانشین تعیین شد و نتیجه آن تاامروز ماند. صحنه غدیر در تاریخ نظیر ندارد سابقه تعیین جانشین پیامبر(ص) در موقعیتهای مختلفاهتمام پیامبر(ص)درباره نظم امور و جانشین قراردادن در امور مختلف چشمگیراست.اگربرفرض?جانشین قراردادن فقط امر ارجحی باشد باز با توجه به اینکه پیامبر(ص) به خصوص دراین باره (جانشینی امام علی)درطول عمرش تاکیدداشته?انسان مطمئن می شود که آن حضرت درمورد خلافت بعد ازخودمسئله را مهمل نگذاشته است. غدیر برای مردمی که علی(ع) را می شناختند تهدید برای مردم نه پیامبر(ص)!تهدیددرآیه ی”و إن لم تفعل فمابلّغت رسالته”2ازنوع کلامی است که به درمی گویند تادیواربشنود!منظور ازاین تهدیدآن مردمی هستند که پیامبر(ص)خوف قبول نکردن ولایت علی (ع)ازسوی آنان را داشت?چراکه پیامبر(ص)ازابلاغ ولایت ابایی نداشت?و درتمام عمر خود با اسلوبهای مختلف به ابلاغ آن همت گماشته بود. وحشت ازمسلمانان درغدیر! چرا سقیفه دلسوزتر از پیامبر(ص)نصب فرمانروا ازطرف حاکم اصلی درهرشهری می تواندشاهدخوبی برمسئله امامت به تنصیص باشد.چگونه است که یک حاکم نمی تواندمردم هرشهری رابه حال خود رهاکندتابه قوانین عمل کنند اگرچه مردم آن شهر مردمان خوبی باشند.
درغدیرچشمان پیامبر(ص)دوردستهایی را می نگریست که می باید کشتی اسلام آن راطی کند و هدف نهایی آن به مرحله ظهوربرسد?و آینده ه ای را می نگریست که گرگان عقیده به اسلام حمله کرده اند و می خواهند آن را پاره پاره کنند.دست علی بن ابیطالب (ع) را گرفت و او رابلندکرد و ازهمانجا او را به همه عالم و همه تاریخ و همه نسلها نشان داد و معرفی کرد که این وصی وجانشین من است.
پیامبر(ص) هنگام پایین آمدن ازمنبر خوشحال بود که بزرگترین آرزو و مهمترین وظیفه الهی خود را به انجام رسانده است.بدین ترتیب فصل نوینی درتاریخ اسلام گشوده شد:علی(ع)-مردسابقه داراسلام-به جانشینی پیامبر(ص)برگزیده شد.اکنون مصداق حقیقی “ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجاً”1تحقق یافت که ازدروازه غدیر?مردم تاابد وارد گلستان اسلام خواهندشد.آنروزبود که پیامبر احساس کردرسالتش در زمین پایان یافته و هنگام استراحتش فرا رسیده است.
بابوجود آمدن صحنه غدیر?نشرمکتبی که از روز خلقت آدم (ع) آغازشده بود دردل کوهسارغدیرپایان یافت?وازکنار این برکه بر اقیانوس زمان موجی پرخروش افکند.ای اقیانوس بیکران زمان و ای امتداد تاریخ!?آیا چنین صحنه ای راباردیگردرخودجای داده ای؟! اگرقاموس زندگی بشر راورق بزنیم?آیا واژه ای می یابیم که معنای عشق پرشور را که رهبری سالخورده ?به سعادتِ آینده امت خود دارد بفهماند؟
به عنوان نمونه درجنگ موته?سه فرمانده به ترتیب تعیین شدند.درلشکری که به یمن فرستادند?تعیین کردند که امیرالمؤمنین(ع) ویک نفردیگربه ترتیب فرمانده هستند?ولی امیربرهمه حضرت علی(ع)است.درمواردی که احتمال اختلاف شدیدباشد?چه ازنظرجانشینی? وچه ازنظروجودافراد ناشایست که ازوجودشان احساس خطرمی شود.درچنین مواردی تعیین”جانشین” واجب است.چراکه درحال احتمال خطر?موضوع رابه حال خود رهاکردن مساوی است با برباد دادن زحمات گذشته و بی توجهی به عمری به درازای قرنها برای اسلام?به خصوص که خودحضرت ازاختلاف امت خبرداده و پبش بینی آینده ای نه چندان روشن ازروزهای بعد از خود را نموده است.
پیامبر(ص)درغدیر?امیرالمؤمنین راهنگامی منصوب می فرمود که آن حضرت انواع آزمایشهای مربوط به دین و اجتماع رادرشرایط مختلف ازجنگ و صلح و سخاوت و عدل…در پیش چشم همگان داده بود و همه دیدند و همه اقرارداشتند که کسی بهتر از او نیست.شاید اگر قبل ازغدیر بود ادعا می کردند که آزمایشی پیش نیامده و گرنه ما هم چون علی (ع) هستیم!
فرق بین غدیر و دعوتهای قبلی پیامبر(ص)این بود که درغدیر?اجتماعی منسجم و یکپارچه و عظیم ازمسلمین بود?ولی دردعوتهای قبلی مجموعه ای ازکفار و مسلمین و یا اکثریتی از کفار دربرابرحضرت بودند.ولی این مسلمانان چه کسانی بودند که نیمی از خطابه پیامبر(ص)به اعلام خطر و حذر ازمنافقین آنان طی شد.اگرچه دعوتهای قبلی پیامبر(ص)هر یک درمرحله ای ازضعف اسلام قرارداشتند و دراین مرحله دراعلی درجه قدرت اسلام بود?ولی درهمین حال پیامبر(ص)ازمشرکین خوفی نداشت و همه ترسش از منافقین به رنگ مسلمین بود!
پیامبر(ص)هم به مسلمانان نمی تواندآنچنان اطمینانی داشته باشدکه خودبه قوانین اسلام عمل کنندتاچه رسدبه اینکه خلیفه تعیین کنند!به عبارت دیگر?اگرمسئله این است که مردم خود می توانند درکاری حضور ودخالت داشته باشند?پس بهتراست ازهرچیزهمان است که به اسلام عمل کنند?واصلاْتعیین خلیفه لزومی ندارد?و اگرمردم آنقدرخوب نیستند که خودشان به دستورات اسلام عمل کنند?چگونه دراعظم اموراسلام که تعیین خلیفه است می توانند با سلامت کامل عمل کنند وشخص مناسب را انتخاب کنند؟!
به تعبیردیگرفرضاْخودحضرت خلیفه تعیین نکرده بود شورا بودن را هم نگفته بود?پس گویاخواسته بگوید:همانطورکه من به فکرخلافت نبوده ام شما هم به این فکرنباشید.چطورشد که یک عده کاسه داغتر از آش به فکرخلافت افتادند و ازقلب ناسوخته فریاد زدند که اسلام بدون امیرنمی شود?و فقط برسر کیفیت و شخص آن اختلاف کردند و بالاخره به داد اسلام رسیدند!!.وقتی می گوییم چگونه ممکن است پیامبر(ص)اسلام را به حال خود رها کرده باشد دلسوزیها کنارمی رود?ولی وقتی نوبت خلیفه تعیین کردن خودشان می رسد دلسوزیها شدید دیده می شود؟!.
درباره وب
با افتخار معلم بازنشسته سید مرتضی ناصری کرهرودی
فال روزانه
فال حافظ
لینک دوستان
ویژه اسلاید اسکین
ساعت
برچسبها وب
دسته: سایر مطالب
تاریخ : سه شنبه 89/9/2 | 10:30 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()